Post Top Ad

Post Top Ad

Minggu, 26 Februari 2017

Kesilapan Biasa Yang Selalu Kita Buat Dalam Berblog

Ini berdasarkan pengalaman saya sendiri ketika mula-mula berblog dan kadang-kadang kesilapan ini masih saya sendiri lakukan. Maklumla newbie memang selalu buat salah. Jadi sama-sama kita berubah dan sentiasa tingkatkan kualiti berblog.


Antara kesilapan ketika saya bermula ketika buat blog :

1. Suka buat blog dengan theme yang susah untuk orang baca. Maksudnya design yang ntah apa-apa isi tak de. Artikel dengan kaler yang berwarna-warni kononnya macam cantik. Padahal HAMPEH.

2. Bila tahu buat blog ni leh dapat duit kemudian blog penuh dengan iklan, macam-macam iklan ada, iklan ubat gigi, kayu sugi,tuala wanita dan macam-macam lagi padahal orang datang blog kita bukan nak tgk iklan orang nak baca artikel kita. Jadi jika anda baru buat blog pastikan kualiti artikel dulu bukan iklan dulu. Sebab bila kita banyak iklan di blog dengan keadaan yang berserabut orang datang hanya sekali tidak lagi untuk kali kedua. Kita mahukan orang datang sekali kemudian datang lagi dan lagi. Bab kata orang,  sekali pandang (datang)… terus jatuh cinta.

3. Tak pernah nak pikir atau set kan nak buat blog pasal apa. Orang buat blog aku nak buat blog, aku buat blog pasal mp3 skali cerita upin dan ipin tengah meletup campur skali blog mp3 dengan upin dan ipin. Ala bang, buat blog dengan blogger free je kan, apa salahnya buat satu lagi blog pasal upin ipin. Lain la kalau kita buat blog GENERAL tapi pandai-pandai la susun biar kemas.

4. Buat artikel tak menarik. Kalau setakat copy paste orang punye baik tak payah buat blog. Saya cakap copy paste yea, so kalau rasa ade artikel kat internet tu yang menarik tulis balik olah dengan gaya bahasa sendiri.

5. Tak Promote. Erm, sampai sudah la xboleh buat duit kalau buat artikel pahtu tak promote.

6. Tak pernah terpikir bahawa lagi banyak blog lagi banyak pelawat. Ini saya dapat dari ebook mat saleh. Untuk mendapatkan ramai pelanggan kita memerlukan banyak kedai. So, banyakkan blog tapi jangan la satu artikel je then bia camtu ni blog sampah namanya. Kemudian link kan satu sama lain kononnya link exchange padahal exchange dengan diri sendiri.

7. Pikir kalau nak promote blog mesti la promote kat internet. Kenapa tidak promote kat offline jugak. Contoh mudah yang saya buat, beri penanda buku percuma ke then pegi kedai surat khabar suh masukkan dalam surat khabar. Kalau buat 1000 , takkan tak dapat kot 100 pelawat ?? Kalau diorang buang penanda buku tu mungkin orang lain jumpe. Kurang-kurang dah dapat popularkan domain sendiri.

8. Tak pernah nak cari kelebihan diri. Maksudnya gunakan apa yang kita mahir dan buat tutorial berkenaan apa yang kita mahir tu kat blog kita. Jadi blog kita dah menjadi rujukan, orang akan datang lagi dan lagi untuk buat rujukan. Mane ada student yang baca buku rujukan sekali je, sama jugak dengan berblog. Contoh mudah saya ambil blog ni https://www-rahsiablogger.blogspot.com semua pasal blogspot dah ada kat situ. Nak buat apa pegi cari yang lain lagi. Last update dia pon tahun lepas tapi makin hari makin popular sebab semuanya dah ada.

9.Pegi CC jadikan blog korang homepage kat PC di CC tu kemudian tinggal, pegi CC lain plak. Ulang langkah yang sama sebanyak 50 CC….hahaha (Just kidding).

Dah panjang sangat ni, kita berjumpa lagi yea…