Post Top Ad

Post Top Ad

Senin, 27 Februari 2017

URL Blog Mesra SEO

Jika anda membina blog mengunakan wordpress, setiap post blog anda akan mempunyai URL yang berbeza, dan secara “asal”nya, URL blog anda akan menggunakan sistem nombor seperti..

http://namadomainanda.com/?p=NO-ID-POST

Perkara ini sebenarnya kurang sesuai bagi blog anda untuk tujuan SEO, ini ekrana, NO-ID tidak dapat memberikan apa-apa gambaran atau penerangan ringkas tentang apa yang diceritakan di blog anda.


Oleh itu, anda perlulah mengubah setting permalink blog anda bagi membolehkan ia lebih mesara SEO. Dengan mengubah setting permalink blog anda, anda boleh meletakkan beberapa keyword yang sesuai untuk sesuatu post dan serbasedikit dapat membantu search engine mendapatkan gambaran ringkas tentang kandungan blog anda. Antara struktur permalink yang terbaik adalah yang berbentuk seperti ini..

http://namadomainanda.com/kategori/tajuk-post-anda

Untuk mengubah struktur pemalink anda ini, anda boleh login ke dalam control panel blog anda, klik pada option >> permalink

Pilih pada “Suctom, specify below” dan masukkan kod berikut

/%category%/%postname%/

Kemudian, klik update permalink…. tadaaaa… siap!

Kini URL setiap post blog anda sudah pun menjadi mesra SEO.

AWAS: Mengupdate permalink blog anda mungkin akan menyebabkan link-link sedia ada dari website lain ke blog anda akan terputus. Danini, serba sedikit akan menganggu rankingb log anda di dalam search engine. Untuk mengatasi maslah tersebut, sila gunakan plugin berikut..

Permalink Migration Plugin : Plugin ini, akan automatik me”redirect”kan URL anda yang lama kepada URL yg baru.

Selamat mencuba!