Post Top Ad

Post Top Ad

Senin, 27 Februari 2017

Apa Itu Search Engine Optimization (SEO)?

Salah satu perkara yang perlu anda lakukan apabila ingin meng”SEO”kan blog anda ialah, mengenalpasti “keyword” yang sesuai dan kemudiannya, mem”bold”kan perkataan tersebut di dalam artikel anda.


Contohnya, jika anda ingin orang ramai menjumpai blog anda apabila mereka menaip perkataan resepi masakan thai di enjin carian. Maka, anda perlu bold kan semua perkataan/keyword “resepi masakan Thai” yang terdapat di dalam artikel blog anda. Tujuan  kita bold atau italic keyword adalah untuk memudahkan Search Engine crawl mengenal pasti keyword tersebut pada artikel yang kita hasilkan.

Pendek kata, jika anda masih kurang faham mengenainya, saya hanya ingin menasihati anda supaya Bold kan saja keyword pada setiap artikel yang anda buat.

Biar saya tunjukkan anda satu contoh artikel yang saya “optimize”kan untuk tujuan SEO. Klik Disini. Artikel ini mengenai “Business Credit Card”. Dalam artikel tersebut, terdapat perkataan “Business Credit Card”  yang  diulang beberapa kali, saya juga turut memboldkan ia.

JBagi anda yang menggunakan wordpress untuk blog mereka, saya syorkan anda memasang plugin All In One SEO Pack untuk menjadikan blog anda SEO friendly. Plugin tersebut boleh di Download disini.